Wat zijn de verschillen tussen onze spuitprocessen?
Slijtage aan uw onderdelen? Met metalliseren voorkomt u stilstand. Het dunne laagje wat wordt aangebracht tijdens het metalliseren (een metallische coating) zorgt ervoor dat uw beschadigde onderdelen langer meegaan. Het is zelfs mogelijk om nieuwe onderdelen te laten metalliseren om slijtage te voorkomen. Bij De Zwaan Metaal hebben we veel verschillende spuitprocessen. In deze blog leggen we de verschillen uit, dus lees snel verder!
Wat is metalliseren?
Met metalliseren brengen we een dun laagje metaal (metallische coating) aan op het oppervlak van uw versleten onderdeel. Afhankelijk van de spuittechniek is dit dunne laagje ten behoeve van corrosiebestendigheid, slijtagepreventie, hitteweerstand, erosiebestendigheid of elektronische isolatie van uw onderdeel. Bij De Zwaan Metaal kunnen we alle voor- en nabewerkingen veelal in huis verzorgen, waardoor we snelle levertijden hanteren.

De verschillende spuitprocessen bij De Zwaan Metaal
Bij De Zwaan Metaal bieden we u verschillende spuitprocessen. Elk proces heeft zijn eigen voordelen en eigenschappen. Zo kunnen wij u altijd voorzien van het beste advies voor uw versleten onderdeel. De processen die we bij De Zwaan Metaal toepassen:
HVOF spuiten
HVOF (High Velocity Oxygen Fuel) spuiten is een thermisch spuitproces waarbij een brandstof en zuurstof worden verbrand om een spuitstraal te maken. Deze spuitstraal laat verhitte en versnelde poedermaterialen met hoge snelheid tegen de oppervlakte van uw versleten onderdeel botsen. Hierdoor ontstaat er een dichte en sterke coating. HVOF spuiten is geschikt voor het herstel van uw gebruikte onderdeel alsmede preventieve bescherming van uw nieuwe onderdeel.
Elektrisch draadspuiten
Bij elektrisch draadspuiten worden twee elektrisch geleidende draden gebruikt. Tussen de twee draden wordt een elektrische boog getrokken, waardoor de draden afsmelten. Elektrisch draadspuiten heeft een grote spuitcapaciteit en een goede hechting. Bovendien wordt uw onderdeel niet warmer dan 150 °C, waardoor de structuur van uw onderdeel hetzelfde blijft.
Plasma spuiten
Het proces van plasma spuiten is volledig computergestuurd, wat zorgt voor een maximale reproduceerbaarheid. Daarnaast staan plasma gespoten coating bekend om hun specifieke bijzondere eigenschappen. Het proces en de spuitlaag die met het spuiten wordt aangebracht, zullen uw onderdeel niet negatief beïnvloeden.
Autogeen spuiten koud
Het coating poeder of draad bij autogeen spuiten koud wordt via het spuitpistool door een gas-zuurstof vlam geïnjecteerd. Hierdoor smelt het draad of poederdeeltjes en worden op uw onderdeel aangebracht. Door de computergestuurde langsloop aandrijving kan er uiterst nauwkeurig de laagdikte bepaald worden.
Autogeen spuiten warm
Tijdens het autogeen spuiten warm wordt coating poeder nauwkeurig gedoseerd onder druk door een vlamspuitpistool gespoten en gesmolten. De aangebrachte coating wordt ingesmolten op het werkstuk om een hechting te creëren op uw onderdeel. De autogeen warm gespoten spuitlagen hebben door de insmelting een homogene structuur.
Lasercladden
Lasercladden is een spuitproces die tussen het vlamspuiten en oplassen in zit. Hierdoor heeft lasercladden de nauwkeurigheid van vlamspuiten en de metallische verbinding van lassen. Zo ontstaat er een zeer klein, gecontroleerd smeltbad door een laser van het basismateriaal en de aan te brengen coatinglaag.
De verschillen tussen de spuittechnieken
Metalliseren zorgt er dus voor dat uw versleten onderdelen langer meegaan. Maar niet elke situatie vraagt om dezelfde aanpak. Het ene spuitproces is beter bestand tegen hitte, het andere juist tegen erosie, slijtage of chemische belasting. Daarom biedt De Zwaan Metaal verschillende coatings aan. Elk proces heeft unieke eigenschappen en toepassingen.
Betrouwbare reparatie met een slijtvaste HVOF-coating
HVOF spuiten resulteert in een zeer dichte en sterke coating. Deze coating is effectief tegen slijtage, corrosie en hitte. De ideale diklaagte van HVOF spuiten is 0,2-0,3 millimeter. In het geval dat de schade dieper is, brengen we eerst een tussenlaag aan, nadat uw onderdeel alsnog HVOF gespoten kan worden. HVOF gespoten coating kan worden toegepast op de volgende onderdelen:
- Loopbussen
- Afdichtingsvlakken
- Transportschroeven
- Scheepschroefafdichtingen
- Liners en sleeves van scheepsaandrijvingen
- Lagerpassingen

Snelle, nauwkeurige reparatie bij grotere schade
Bij schade met laagdikte van 0,5 tot 5 mm komt u goed uit de voeten met elektrisch draadspuiten. Met het draadspuiten heeft u een betrouwbaardere en beter gecontroleerde oplossing dan lassen. Bovendien kunt u kiezen uit verschillende coatings. Elektrisch draadspuiten kunt u toepassen op de volgende onderdelen:
- Pompassen
- Aandrijfassen
- Rotor assen
- Glijlager vlakken
- Tandwielassen
Keramische coating voor uw beschadigde onderdelen
Met plasma spuiten kunt u keramische coatings krijgen op uw beschadigde onderdelen. Plasma gespoten coatings hebben een hoge chemische bestendigheid, een elektronische isolatie, lage wrijvingsweerstand en slijtvast oppervlak. Daarnaast is het ook bestand tegen Cleaning in Place (CIP).

Flexibele coatingoplossing voor binnen- en buitenoppervlakke
Met autogeen koud spuiten geniet u van een divers aanbod van spuitmaterialen. Door het kleine flexibele spuitpistool kan koud autogeen spuiten op veel plaatsen gebruikt worden. Ook is het bij uitstek geschikt voor het inwendig aanbrengen van coatings. Autogeen spuiten koud is uitermate beschikt voor glijlager toepassingen door de microporeuze eigenschap. Warm autogeen spuiten zijn dikkere slijtvaste coatings van 0,5 tot 1 mm. Door de volledige homogene coating heeft u geen last van ondercorrosie. Autogeen warm spuiten hebben een nikkel basis matrix en dus zijn deze coatings aanzienlijke ductiever en bestand tegen veel verschillende soorten belasting en invloeden.
Neem contact opHoge precisie coating voor aandrijf- en roterende delen
Met lasercladden krijgt u een klein, gecontroleerd smeltbad die uw onderdelen voorzien van een effectieve coating en zeer specifieke en gelijkmatige laagdiktes. U kunt lasercladden toepassen op de volgende onderdelen:
- Loopbussen
- Tandwielkasten
- Aandrijfassen
- Plunjer stangen
- Roterende onderdelen
De voordelen van metalliseren
Sinds 1957 zijn wij bij De Zwaan Metaal gespecialiseerd in het aanbrengen van innovatieve metallische coatings. Deze coatings zijn ten behoeve van corrosiebestendigheid, slijtagepreventie, hitteweerstand, erosiebestendigheid en elektronische isolatie. Eveneens valt maatvoering en slijtage herstel van uw kostbare onderdelen ook onder ons specialisme. Al meer dan 65 jaar bieden wij de oplossing voor het voorkomen van slijtage en verspilling van uw onderdelen. Als u een metallische coating aan wilt brengen op uw onderdeel geniet u van verschillende voordelen:
- Langere levensduur van onderdelen
- Lagere kosten door onderdelen te herstellen in plaats van compleet vervangen
- Bescherming tegen corrosie, slijtage, hitte of erosie of elektronische isolatie
- Snelle levering van uw onderdelen
- Maatvoering mogelijk
- Lagere CO2-uitstoot en energieverbruik
- Milieuvriendelijk proces
Vragen? Neem gerust contact op, wij staan voor u klaar!
Heeft u nog vragen of bent u benieuwd naar welk spuitproces het beste bij uw versleten onderdeel past? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder!
Neem contact op